Nieuwsartikelen Nationale Bijenstrategie

Nationale bijenstrategie: alle nieuwsartikelen



Je denkt er misschien niet direct aan, maar kinderboerderijen kunnen ook bestuivers helpen. Zo maken ze jong en oud enthousiast. Bijvoorbeeld om hun omgeving groener te maken of mee te doen aan de Nationale Bijentelling. Benieuwd naar wat een kinderboerderij nog meer kan betekenen voor bestuivers? We gingen hierover in gesprek met Hans de Rijk van Kinderboerderijen Actief. Hij stimuleert via verschillende netwerken de 400 kinderboerderijen.Hans de Rijk van Kinderboerderijen Actief

Kinderboerderijen Actief
Binnen het netwerk heeft Hans de rol van aanjager. Een rol die hij als vrijwilliger invult. ‘Ik merkte tijdens mijn eigen werk in de sector dat we teveel op een eiland zitten. We moesten meer samenwerken en gebruik maken van kansen. Dát geeft energie en dat maakt zoveel meer mogelijk.’

Hans begon als coördinator bij het blad ‘de kinderboerderijenkrant’, voor bezoekers van de kinderboerderij. Nu zoekt hij als aanjager de samenwerking. Hans: ‘Ik prikkel kinderboerderijmedewerkers, maar juist ook andere organisaties, om te ontdekken waar mogelijkheden voor samenwerking liggen. Met Kinderboerderijen Actief wil ik ervoor zorgen dat kinderboerderijen meer zichtbaar worden. Echt als een laagdrempelige voorziening in wijk, buurt en stad.’

Elk jaar krijgen de 400 kinderboerderijen zo'n 25 tot 30 miljoen bezoekers. Van Hans mogen dat er nog meer worden.

Hans de Rijk: 'Als doelen en mogelijkheden ver uit elkaar lijken te liggen, ben ik het ‘smeermiddel’.'

400 unieke groene plekjes
Hans is enthousiast over de kansen en mogelijkheden voor kinderboerderijen. ‘De 400 unieke groene plekjes in stad en dorp bieden kansen voor uitbreiding.’ Hij ziet daarbij locaties voor zich waar veel te zien, te doen en te leren is.

Andere organisaties onderschatten volgens hem nog wel eens de invloed en de mogelijkheden van de lokale kinderboerderij. Hij ziet daarin zijn rol: ‘Als doelen en mogelijkheden ver uit elkaar lijken te liggen, ben ik het ‘smeermiddel’.'

Bijenlandschap en bestuivers
‘Kinderboerderijen kunnen hun bezoekers makkelijk meenemen in verschillende onderwerpen’, zegt Hans. Hij noemt als voorbeelden duurzaamheid, schoon en gezondheid. ‘Maar een onderwerp als het ‘Bijenlandschap of bestuivers past daar ook goed bij.’

Hans de Rijk: 'De kinderboerderij kan een plek zijn waar het verhaal ‘gebracht’ wordt. (Wijk)bewoners gaan zo andere dingen ontdekken in hun eigen omgeving.'

Communiceren en inspireren
‘De kinderboerderij is meer dan een groene oase in een stedelijk gebied’, vindt De Rijk. ‘Veel gemeenten en provincies werken aan verantwoord beheer van de groene omgeving. De kinderboerderij kan hierop aansluiten en dé plek zijn waar het verhaal ‘gebracht’ wordt. Kinderboerderijen kunnen bijvoorbeeld (wijk)bewoners inspireren om hun eigen tuin groener te maken.’

Activiteiten bestuivers
Verschillende kinderboerderijen doen mee aan activiteiten voor bestuivers. Deze staan op de website van Kinderboerderijen Actief.

Zo zijn kinderboerderijen inleverpunt voor uitgebloeide bloembollen. Deze belanden vaak in de (groene) container. Maar de bolletjes kunnen nog steeds voor een bloemrijke omgeving zorgen. Kinderboerderijen planten deze later in het jaar op of rond hun terrein.Bron: Hans de Rijk- Bollenactie kinderboerderij

Bezoekers vinden dit een mooie actie. En dat geeft kinderboerderijen weer de kans om te vertellen over andere groene onderwerpen.

Ook doen kinderboerderijen mee aan de Nationale Bijentelling in april. Ze maken reclame voor deze actie en organiseren soms ook telmomenten.

Kinderboerderijen doen dus al veel, maar willen nog veel meer betekenen. Hans: De kinderboerderij moet je zien als een groen voorbeeld. Maar zeker ook als een communicatiemiddel en inspiratiebron voor (wijk)bewoners.’

Hans de Rijk: 'Zie je met jouw organisatie mogelijkheden, maar weet je niet precies of dit past bij kinderboerderijen? Ik denk graag mee.’

Jouw bijeninitiatief verbinden met de kinderboerderij?
De Rijk nodigt jou als partner van de Nationale Bijenstrategie uit. ‘Kijk eens creatief naar de kinderboerderij(en) in jouw eigen omgeving. Waar kan je een verbinding maken met jouw bijeninitiatief?’ En hij biedt ook zijn hulp aan. ‘Zie je met jouw organisatie mogelijkheden, maar weet je niet precies of dit past bij kinderboerderijen? Of hoe je hen moet bereiken? Ik denk graag mee.’

Zelf denkt Hans nog aan de actie NK-tegelwippen in 2022. ‘Misschien is daarvoor ook wel een ‘buitencategorie’ te bedenken, waarbij kinderboerderijen kunnen helpen.’

Tot slot noemt hij nog de podcasts die hij maakt voor en over kinderboerderijen. ‘Ik ben nu bezig met een aflevering over bestuivers.' En hij doet meteen nog een uitnodiging aan de lezers. ‘Denk je dat je een mooi verhaal hebt? Dan kom ik het graag ‘halen’ om het, via de podcast, aan te bieden aan de kinderboerderijensector.’

Wil je contact opnemen met Hans? Stuur hem dan een e-mail. Luister ook naar de podcasts van Kinderboerderijen Actief.